2016-02-14

Vintertältning vid Fjättersjön

Sedan min pinsamt misslyckade tur i augusti, som förstördes av ett nattligt besök av Getmannen, har jag velat återvända till den del av Sörmlandsleden som sticker av mot Nynäshamn. Efter att i ett par helger hittat på ursäkter att stanna inne tog jag mig äntligen ut efter en kärleksfull bakspark från min sambo. Den här gången blev det en lyckad tur där Getmannen höll sig på avstånd!

Jag tog pendeltåget till Nynäshamn på lördagen i fint väder och följde Sörmlandsleden etapp 5:1 en kort bit till Fjättersjön där jag hade en tältnatt planerad. Efter en vinglig passage över en rutten spång befann jag mig på en liten ö, där det fanns en fin tältplats med både kvällssol och morgonsol. Vattnet i sjön var av god kvalitet. Det enda dåliga var ljudet från motorvägen som spred sig till sjön.

Kvällssol över en frusen Fjättersjö.

Den korta turen gav mig möjlighet att prova ny utrustning. Dels har jag investerat i det välrenommerade enmanstältet Hilleberg Akto. För mina ändamål känns tältet som en optimal kompromiss mellan vikt och stabilitet. Och dels har jag investerat i ett nytt kök då mitt gamla gaskök har skapat problem i form av en hög med tomma gastuber. Därför kommer jag framöver att använda alkohol som bränsle, med ett kök från Trail Designs. Som alkoholnybörjare hade jag svårt att få till rätt bränslemängd. Alkoholdosering är en ädel konst för alla sorters utenätter.

Nytt tält i kvällssolen.
Nytt kök som precis tillrett en kopp kaffe, i kvällssolen.

Jag har svårt för frystorkad mat men är heller inte intresserad av avancerad friluftsmatlagning. Därför försöker jag ta fram några standardrecept som ska kunna lagas bara genom att hälla på kokande vatten, samt endast bestå av torrvaror man hittar i vanliga mataffärer. Nu blev det en rätt bestående av pulvermos, mjölkpulver, torkad svamp, valnötter och grönsaksbuljong. Det var inte det mest spännande jag ätit och skulle behöva något ytterligare smaksättande.

Middag.

Natten blev till en början kall på grund av markkylan. Efter att ha vikt liggunderlaget på mitten och lagt ryggsäcken under fötterna blev det varmt och skönt. Under natten njöt jag av ljudet från ett lätt snöfall mot tältet, och de märkliga ljud som isen gav ifrån sig. Getmannen skänkte jag en tanke också. När det föll en klump snö från ett träd och slog ned i tältduken fick jag veta att jag hade en puls. Trots detta blev det en sällsynt god natts sömn. Dagen efter bjöd även den på soligt och fint väder, och jag avverkade den knappa milen till Ösmo där jag tog pendeltåget hem.

Soluppgång.
Ihoppackad och redo att gå.
Svalt och soligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar